Odstoupení od smlouvy, reklamace, vrácení zboží v zákonné lhůtě – kdo se má ve všech těch pojmech vyznat? Běžní spotřebitelé obvykle při nákupu vysavače nestudují zákony a často ani obchodní podmínky, ačkoli se později může stát, že by se tyto informace celkem hodily. Internetové obchody – recenze firem naštěstí zlepšily své služby zákazníkům natolik, že často informují stručně a včas. Pokud se však stále neorientujete, čtěte dál níže.
Důvody vrácení
Jedním ze základních rozdílů mezi odstoupením od smlouvy a reklamací je fakt, že u pouhého vrácení ve lhůtě 14 dnů by nemělo být nutné uvádět důvody. Někdy to obchody přece jen uvítají, avšak nemohou to po vás jakýmkoli způsobem vynucovat. U reklamace – recenze firem je již potřeba dobře popsat vady zboží a jejich vznik – někdy pak zaměstnanci či smluvní technici daného obchodu tyto detaily dále zkoumají a rozhoduje se na základě toho, zda reklamace bude uznána.
Dodržení lhůty
Určitou dobu je potřeba dodržet u obou variant. U odstoupení činí obvykle 14 dní, u reklamace pak 24 měsíců (ledaže je upraveno jinak obchodními podmínkami). Doba pro vrácení bez udání důvodu je tak poměrně krátká, avšak pro vyzkoušení zboží a zvážení, zda si je chcete ponechat, obvykle stačí. Lze jen doporučit, aby vyzkoušení všech funkcí a vlastností výrobku nebylo odkládáno a prodlužováno, aby lhůta neuběhla dříve – recenze firem, než zboží vůbec vybalíte z krabice.
Konečné řešení
U vrácení zboží ve 14 dnech se smlouva ruší od počátku, tedy situace je stejná, jako kdyby nikdy nebyla vůbec vznikla, a tak jediným logickým výsledkem je, že vám budou vráceny peníze. U reklamace pak můžete některou variantu řešení preferovat, avšak není možné garantovat, že obchod na ni přistoupí – je možné vrácení peněz, sleva z kupní ceny, výměna zboží za nové anebo oprava závady. Peníze mohou být vráceny také ve formě kreditu pro využití v daném obchodě.